از آخرین دوره های آموزشی " رایگان " شمیم رونمایی شد
0
02133758006

تیزر تبلیغاتی

تیزر تبلیغاتی چیست ؟

امروزه تبلیغات به عنوان عنصر اصلی در آگاهی، ترغیب و یادآوری مشتریان نسبت به محصولات، برندها و شرکت ها شناخته می شوند. تبلیغات مناسب و صحیح و بکارگیری رسانه مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان بازار هدف می تواند مرحله معرفی و یا رشد از چرخه عمر محصول را با سرعت بالایی طی نماید. در میان انواع تبلیغات ( رسانه ای، محیطی، چاپی و … ) کماکان تیزرهای تلویزیونی که زیر مجموعه تبلیغات رسانه ای می باشند بیشترین و بهترین تاثیر گذاری را روی مخاطبین البته بسته به نوع محصول ( مصرفی و صنعتی) می گذارند.

تیزر چیست؟

تیزر یک تکنیک برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی یا رسانه‌ محیطی‌ و چاپی می باشد و یا اصطلاحا به رفتاری گفته می‌شود که با کامل نشان ندادن چیزی یا کامل نگفتن حرفی، در فرد مقابل ایجاد حس کنجکاوی می‌کند. به‌عنوان مثال، در تصویری که پخش می شود نمی‌دانید با چه برند یا چه شرکت یا چه چیزی روبه ‌رو هستید. پیامی در حال انتقال است اما نمی‌دانید هدف چیست. آیا قرار است محصولی فروخته شود؟ آیا قرار است فیلمی معرفی شود؟ تبلیغ‌کننده کیست؟ و سوال‌های دیگر؛ در این قسمت شما وارد مرحله‌ای به نام Teasing شده‌اید و حس کنجکاوی در شما شکل گرفته و پر از سوال هستید که این آگهی مربوط به چیست. تیزر تبلیغاتی

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

از آنجایی که در تهیه و تولید تیزرهای تبلیغاتی سرمایه و وقت زیادی هزینه می شود ،لذا باید با بهره گیری از تکنیکها و روشهای مختلف تیزرهایی طراحی و تولید کرد که از بالاترین سطح اثربخشی برخوردار باشند. ساخت تیزر تبلیغاتی شامل سه مرحله اصلی پیش از تولید، تولید و پس از تولید است. تهیه سناریو یا فیلم نامه، انتخاب بازیگران، فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و … از جمله اقداماتی است که در تولید یک تیزر انجام می شوند. استراتژی، نوآوری و اجرا سه فاکتور اساسی در موفقیت یک تیزر به شمار می آیند. تیزرهای موفق از نظر اتخاذ استراتژی بی نقص‌اند. دارای مفهومی خلاق هستند و از اجرای مناسبی نیز برخوردارند. انتخاب قالب آگهی همچون انتخاب لحن و سبک آگهی، بخشی از استراتژی خلاق است. قالب های مختلفی وجود دارند که در تیزرها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از تیزرها یک قالب مشخص و برخی نیز چند قالب را مورد استفاده قرار می دهند. آنچه مهم است باید قالبی را انتخاب کرد که بتواند به درستی پیام آگهی را انتقال داده و با بیننده ارتباطی نزدیک برقرار کند. انتخاب یک قالب به این موضوع بستگی دارد که چگونه و با چه هدفی می خواهیم از آن استفاده ‌کنیم. قالبهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از قالب داستانی، نمایشی، تائیدی، طنز و فکاهی و … تیزر آنچه مهم است انتخاب قالب درست برای آگهی تبلیغاتی و نمایش خلاقانه پیام است. یک تبلیغ دهنده موفق، هدف و مخاطبان خود را به دقت انتخاب کرده، پیام مناسب را در قالب مناسب تزئین کرده و با استفاده از تکنولوژی های مناسب نسبت به تهیه تیزر اقدام می کند. پس از آنکه تیزر تبلیغاتی تولید شد مورد آزمایش و تست قرار می گیرد. در این مرحله میزان اثربخشی تیزر تولید شده بر نمونه‌ای کوچک از مخاطبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. بعد از رفع نواقص و تائید نهایی تیزر می بایست نسبت به انتخاب شبکه تلویزیونی و زمان پخش مناسب اقدام نمود. نهایتاً پس از خرید فضای نمایشی در شبکه تلویزیونی تیزر تولید شده به نمایش درخواهد آمد.

هر تیزر تبلیغاتی باید از چنین ویژگی هایی برخوردار باشد:

استفاده از ایده های خلاقانه و مفهومی
استفاده از جذابیت های ظاهری
استفاده از سرعت مناسب جهت انتقال پیام
ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطبین نه بر اساس سلیقه کار فرما (مخاطب محو)

بررسی مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی :

۱- توافق در مورد فیلمنامه با سفارش دهنده 
۲- انتخاب شرکت سازنده 
۳-توافق در مورد هزینه ساخت تیزر
۴-انتخاب بازیگران( در تیزرهای رئال)
۵-تهیه موسیقی (باید توجه داشت که موسیقی توسط یک آهنگساز حرفه ای ساخته شود)
۶-تولید ، در این بخش باید کارگردان و عناصر ضروری مشخص شوند.
۷-فیلمبرداری که شامل دو بخش میشود که عبارت اند از اجاره استودیو فیلم یا مکانی مناسب برای فیلم برداری ودومی تشکیل یک گروه حرفه ای فیلمسازی.( در تیزرهای رئال)
۸-پس از تولید که شامل تهیه افکت های صدا و دیگر افکت های مورد نیاز.
۹٫صداگذاری ، در صورتی که نیاز به صدایی خارج از تصویر باشد که این کار در مرحله ضبط به صورت مجزا انجام می شود که به شرح زیر میباشد:

۱-تعیین صدا، غیر از یکسری صداهای موجود.

۲-در برخی موارد تهیه قطعات موسیقی‌آزمایشی.

۳-اجاره استودیو و نهایتا ضبط صدا.

۱۰٫تدوین که  مرحله نهایی کار است و در این مرحله تمامی اجزا تیزر در کنار هم قرار می گیرند.

انواع تیزر های تبلیغاتی:

تیزر های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و هر کدام در نقش خود تأثیر گذار میباشند.

تيزرهاي انيميشن
تيزرهاي رئال
تيزرهاي رئال انيميشن

تیزر های انیمیشن : این نوع تیزر ها امروزه برای تبلیغات مشاغل بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

تیزر های رئال : این نوع تیزرها كه به صورت يك تبليغ تلويزيوني و واقعي میباشند به معرفی محصولی به صورت واقعی میپردازند .

تيزرهاي رئال انيميشن : به دسته ای از تیزرها گفته می شود که تلفیقی از واقعیت و انیمیشن میباشند یعنی هم از انیمیشن استفاده شده و هم از یک موضوع واقعی.

نمونه ای از تیزر های ساخته شده توسط شمیم :