فهرست

موشن یا موشن گرافی چیست؟  (What is motion?)

در نظر عامه مردم موشن گرافی با انیمیشن تفاوت زیادی ندارند به همین دلیل از ابتدای ظهور موشن گرافی بسیار تلاش شده است تا مرزی بین این دو صنعت ترسیم شود و ما نیز در این مقاله در ابتدا به معرفی موشن گرافی و تفاوت آن با انیمشن پرداخته و در ادامه به انواع موشن ها و نرم افزارهای محبوب این صنعت می پردازیم.

در تعریف ساده موشن اینگونه می توانیم بیان کنیم که موشن یعنی متحرک سازی یک طرح گرافیکی می باشد.

تفاوت موشن و انیمیشن

اولین تفاوت اساسی بین موشن و انیمیشن را می توان در سناریو آنها بیان کرد، به این صورت که غالبا موشن موضوع محور بوده و برای معرفی یک برند، محصول، خدمت و یا بیان یک داستان مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که انیمیشن کاملا شخصیت محور می باشد و با تکیه بر یک یا چند کاراکتر اقدام به بیان یک داستان مشخص می کند.

دومین تفاوت را می توان در مدت زمان آنها دید، به این صورت که مدت زمان موشن عموما چند دقیقه ولی در انیمیشن زمان بیان داستان حتی تا چند ساعت هم به طول می انجامد.

موارد استفاده از موشن

موشن یا متحرک سازی همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم برای روایت یک داستان بخصوص مورد استفاده قرار می گیرد و هیچگونه محدودیتی در این چارچوب وجود ندارد.

کاربرد موشن گرافیک

یکی از رایج ترین موارد استفاده از موشن برای تولید ویدیو های توضیح دهنده می باشد که در این مدل یک فرآیند پیچیده با کمک موشن گرافیک به بخش ها کوچک تر تقسیم شده و یک توضیح قابل فهم به کاربر درخصوص خدمات و یا چگونگی استفاده از محصول می پردازد.

در این روزهای پر از مشغله عموم افراد تمایل دارند نیازهای خود را با جستجو در اینترنت و تماشای یک ویدئو کامل و جذاب اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورند، به همین دلیل است که اکثر برندهای بزرگ برای افزایش رابطه با مشتریان خود و جذب اعتماد آنها روی به تولید موشن گرافی های جذاب آورده اند که همین مورد بسیار کوچک باعث افزایش میزان فروش چشمگیر آنها شده است.

ابزارهای ساخت انواع موشن

ما در موسسه شمیم مدیا از ابزارهایی که توانایی رفع نیازهای مشتریان مان را دارند استفاده می کنیم، مانند: ادوبی ( افترافکت ، پریمیر ، فتوشاپ ، انیمیت ، ایلستراتور ) ، تری دی مکس ، مایا و بسیاری پلاگین و ابزارهای جانبی بروز

انواع موشن های محبوب

موشن گرافیک / ویدئو موشن / استاپ موشن / لوگوموشن / کمیک موشن / استوری موشن

ویدئو رئال ( این عنوان تنها جهت آشنایی شما می باشد و ربطی به موشن ندارد)

ویدئوهایی که در فضای واقعی و با المان های واقعی ضبط شده است و هیچ گونه طرح گرافیکی داخل آن استفاده نشده است

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم موشن گرافیک به معنی متحرک سازی طرح های گرافیکی می باشد تا در کنار زیبایی گرافیکی با استفاده از حرکت المان ها و صدا جذابیتی دو چندان برای مخاطب به همراه داشته باشد.

برخی از نمونه کارهای ما

تلفیق طرح های گرافیکی متحرک سازی شده ( موشن گرافی) با ویدئوهای رئال را ویدئو موشن می گویند؛ استفاده از موشن گرافی برای نمایش اطلاعات و یا آمار در کنار ویدئوهای رئال باعث افزایش جذابیت بصری ویدئو و همچنین انتقال بسیار آسان تر منظور به مخاطب می گردد.

برخی از نمونه کارهای ما

این سبک موشن بر پایه عکاسی از اجسام واقعی در مکان های حقیقی یا استودیویی  و کنار هم قرار دادن عکس ها به وسیله نرم افزارهای مخصوص، در راستای انتقال یک موضوع خاص می باشد.

انواع تکنیک های پویانمایی استاپ موشن

استاپ موشن عروسکی (Puppet animation): شخصیت های این سبک عموما عروسک هایی هستند که دارای ساختار قابل انعطاف و محکم می باشند.

انیمیشن خمیری  (Clay animation): در این مدل از پویانمایی که زیر مجموعه استاپ موشن می باشد کاراکترها با از جنس Clay ساخته می شوند که استخوان بندی بوسیله سیم محکم شده است و بدلیل نرم بودن این جنس قابلیت تغییر شکل طی چند فریم را دارا می باشد

کات اوت (Cut out) : این سبک نیز زیر مجموعه استاپ موشن می باشد با این تفاوت که کاراکترها بروی کاغد یا مقوا مدل سازی می شوند با دور بری این کاغذ ها و مفصل گذاری برای کارکترها اقدام به عکاسی فریم به فریم می کنیم.

متحرک سازی اشیا  (object animation) : در این سبک که به صورت استاپ موشن انجام می پذیرد از اشیا واقعی بی جان به عنوان کارکترهای اصلی استفاده می شود.

انیمیشن گرافیکی : این تکنیک نیز استاپ موشن می باشد با این تفاوت که در این سبک شخصیت سازی گرافیکی صورت نمی گیرد و برای کارکترهای انیمیشن از عکس، برش روزنامه، مجله و یا هر چیز گرافیکی دیگر که بصورت فیزیکی موجود می باشد استفاده می شود.

پویا نمایی آجری (Brickfilm) : این سبک نیز زیرمجموعه انیمیشن اشیاء می باشد با این تفاوت که از لگو (اسباب بازی های اجری) به عنوان کاراکترهای اصلی استفاده می شود.

پیکسلیشن (Pixilation) : این سبک نیز یکی از زیر شاخه های استاپ موشن می باشد با این تفاوت که کاراکترهای این سبک انسان های واقعی می باشند .

برخی از نمونه کارهای ما

فروشگاه پیکسل

درگاه پرداخت پارسیان

 یکی از موشن های محبوب و رایج که اکثر کسب و کار ها برای جذابیت هر چه بیشتر لوگو خود استفاده می کند متحرک سازی لوگو می باشد که به این نوع موشن ها لوگوموشن می گویند.

برخی از نمونه کارهای ما

همان طور که از گذشته با کمیک آشنا هستیم می دانیم که کمیک در واقع روایت یک داستان با حضور کاراکترهای محدود می باشد، که بصورت نقاشی و یا تصاویر واقعی تصویر سازی می شوند؛ اما امروزه با ظهور دنیای دیجیتال کمیک ها دو بعدی از حالت سنتی خود خارج شده اند و با تکنولوژی متحرک سازی و استفاده از افکت های صوتی و تصویری باعث جذابیت چند برابری و حتی تغییر سبک روایت های داستان در بستر کمیک شده است.

برخی از نمونه کارهای ما

امروزه با توجه به وابستگی بیش از حد افراد جامعه به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام باعث گردیده اکثر فعالین این شبکه اجتماعی برای ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطبان خود روی به استفاده از استوری موشن بیاورند، استوری موشن در واقع به سبک خاصی الصاق نمی گردد و شامل تمام سبک های موشن می باشد و تنها دلیل این نام گذاری ساخت موشن گرافی در چارچوب زمانی و ابعادی استوری اینستاگرام می باشد .

برخی از نمونه کارهای ما